Mihin katoavat myyjät menevät?Keskiviikko 23.4.2014 - Pauli Vuorio Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000. |
1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö, |
Myynnin perussäännöstöäTorstai 17.4.2014 - Pasi Rahikka Säästä aina asiakkaalle aikaa tai rahaa. TAI Myy asiakkaalle lisää aikaa tai rahaa. Kutsu asiakkaasi ostamaan. Tarjoa vaihtoehtoa. Varmista ymmärryksesi. Ja varmista lisäoptiot. Muista, että päätös aiheuttaa aina painetta. Kun kysyt kauppaa, kuuntele ja ole hiljaa. Se joka avaa suunsa ensimmäisenä "häviää". |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, hyöty |
Ilman myyntiä kaikki on turhaaKeskiviikko 16.4.2014 - Pauli Vuorio Olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa on ajateltu, että tuote myy itse itsensä tai se myydään vain markkinoimalla ja sitten, arvatkaa mitä on tapahtunut? Miksi niin monien näiden, jotka kärjikkäämmin myyvät jotain, väitteellä ettei myyjiä tarvita täytyy tämä itse myydä aktiivisella henkilökohtaisella myyntityöllä? Siirretäänkö B2B myyjiä myymään tätä? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö, |
Asiakkaan tarpeiden kyselystä tarpeiden kertomiseenMaanantai 14.4.2014 - Heikki Luoma Kovin juttu nykyajan b2b-myynnissä on, etteivät asiakkaat tarvitse myyjää samalla tavalla kuin ennen. Ratkaisumyyjät ovat totuttautuneet tunnistamaan asiakkaiden tarpeita ja myymään tarpeisiin sopivia ratkaisuja. Se toimi, koska asiakkaat eivät tienneet miten ratkaista itse omia ongelmiaan. Ratkaisumyynti olettaa, että asiakkaat tietävät mitkä asiakkaan ongelmat ovat, mutta eivät osaa ratkaista niitä ilman ratkaisumyyjää. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, b2b, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta |
Akkautmanakerin tai aluemyyntipäällikön retale!Perjantai 11.4.2014 - Juha Ahola Palautan muistoja mieleeni noin viiden vuoden takaa, kun yrityksemme alkumetreillä kauppasimme mm. hierovia tuoleja. Eräänkin tuolin lähdimme toimittamaan yhtiökumppanin kanssa Nivalan peräjeeroille. Oli alkukevät, jolloin maaseudulla ei-asfaltoitu piha oli melkoisen pehmeä ja etten sanoisi – kostea. Siinäpä minä toimitusjohtajana ja yhtiökumppani markkinointijohtajana kannoimme nappaskengät jalassa vetisellä pihalla varmaan 80 painavaa hierovaa tuolia asiakkaalle tupaan saakka. Todellakin toimitusjohtaja toimittaa! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti |
Myynnin historian väärentäminenKeskiviikko 9.4.2014 - Pauli Vuorio Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö, |
Myyjän tehtävä tulee tulevaisuudessa muuttumaan, mutta poistuuko myyjä kaupanteon yhtälöistä?Keskiviikko 2.4.2014 - Pauli Vuorio Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö |
Sorrut tähän virheeseen kuitenkin - tästä pitää tietoisesti irrottautua! Asiakas ei ole niin persaukinen kuin sinä olet?Perjantai 28.3.2014 - Juha Ahola "Minä taidan olla liian kallis konsultti." "Meidän tuote/palvelu taitaa olla liian kallis." Kallis? Onko 50000 euroa paljon vai vähän rahaa? Entäpä 200 euroa? Ei rahasumma sano vielä sitä, onko se iso vai pieni, sillä sehän riippuu siitä, mihin sitä vertaa tai mitä niillä saa. Ja hinta on VAIN yksi tuotteeseen tai palveluun liittyvä seikka. Myyjän tehtävä ei ole keksiä, miksi asiakas ei osta, eikä myyjän tehtävä ole päättää (arvata summamutikassa), millä hinnalla asiakas ei osta. Myyjän tehtävä on myydä! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntityö, markkinointi, asiakas |
Ratkaisumyyjä pyrkii A-sarakkeeseenMaanantai 24.3.2014 - Heikki Luoma Ratkaisumyynnin strategia keskittyy vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen: kun asiakkaat oppivat pääasiassa myyjiltä niin miten tulet sellaiseksi, jolta asiakkaat oppivat ensimmäiseksi? Strateginen kysymys on tärkeä, koska päästessäsi ratkaisumyyjänä asemaan, jossa asiakkaat oppivat sinulta ensimmäisenä voitat enemmän kauppoja. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, haastajamyynti, konsultatiivinen myynti, muutos, myynti, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyyjä, ratkaisumyynti, toteutus |
Myyntitaidot ovat perusedellytys hyväksi myynnin johtajaksi, mutta eivät riittäviäMaanantai 17.3.2014 - Heikki Luoma Hyvästä myyjästä ei aina tule hyvä myynnin johtaja. Syykin on melko selvä. Myynnin johtaminen edellyttää muitakin kuin myymisen taitoja, mutta myynnin johtajan on myös osattava myydä. Ilman myynnin osaamista on vaikeaa tulla hyväksi myynnin johtajaksi. Myyntitaidot ovat perusedellytys hyvälle myynnin johtajalle, mutta eivät riittäviä. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntijamyyjä, coachaus, coaching, esimiestyö, haastajamyyjä, innostaminen, innovaatio, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, muutosjohtaminen, myyjä, myyminen, myynti, osaamisen johtaminen |
Avaa suu ja sano A!Torstai 27.2.2014 - Pasi Rahikka Jäätävän siistiä? Nope. Jäätyminen ei ole siistiä! Mitä tehdä sellaisena hetkenä kun juttu ei oikein luista. Miten päästä alkuun ja liikkeelle. Silloin kun kieli ei hölsky. Juttu ei luista ja ajatukset jumittaa? Kokeneimmillekin myyjille tulee niitä hetkiä, kun tuntuu koleelta. Silloin yksinkertaiset ja toimivat ohjeet ja neuvot ovat arvokkaita muistaa. Ovat ne sitä tietysti muutenkin, mutta anna kun avaudun hieman tästä aiheesta. Muutamina viime viikkona ollut viileämpää... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asenne, myynti, |
Näin laadit hyvän myyntikirjeenMaanantai 24.2.2014 - Heikki Luoma Hyvä myyntikirje on sellainen, jonka vastaanottaja huomaa ja lukee. Huono on tietysti sen vastakohta: vastaanottaja ei noteeraa eikä lue sitä. Hyvän myyntikirjeen ei tarvitse myydä jokaiselle ollakseen hyvä. Yleensä riittää että kirjeen avulla löytyy sellaisia asiakkaita, jotka tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi nyt juuri. Se on hyvä asia, ettet saa turhia kiinnostuneita, jotka vain kuluttaisivat aikaasi, eivätkä kuitenkaan ostaisi mitään. |
4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, markkinointi, markkinointikirje, myyminen, myynnin suunnittelu, myyntikirje, myyntiprosessi |
Haluamme parempia liikesuhteitaTorstai 20.2.2014 - Pasi Rahikka Olet ehkä kuullut huhua, että suhteisiin perustuva myymisen tarina on lopussa. Tämä ei ole totta. Koska me olemme ihmisiä, ihmissuhteet eivät katoa minnekään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että liikesuhteissamme, jotka perustuvat ihmissuhteisiimme voi olla osasia, jotka luovat taloudellista arvoa. Omien laskelmieni mukaan me olemme käyttäneet viimeksikuluneet pari vuosikymmentä siihen, että olemme yrittäneet muokata suhteitamme ostajina ja myyjinä enemmän kauppatapahtumiin liittyviksi—samalla valitamme tämän valintamme aiheuttamista seuraamuksista, kuten kaiken kaupallistamisesta, pienistä marginaaleista ja korkeasta churnista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, liikesuhde, asikassuhde verkostoituminen, |
Mikään ei ole itsestään selvääKeskiviikko 15.1.2014 - Pasi Rahikka Jäin miettimään niitä asioita, joista haluaisin sinulle kertoa. Niitä on aika paljon. Yleensä ne liittyvät tekemisen kehittämiseen ja myyntiin. Samalla tässä näitä juttuja miettiessäni päädyin lukemaan Kaija Pitkäniemen koskettavaa blogikirjoitusta välitilinpäätöksestä ja läsnäelosta. Mietin osaisinko itse kertoa sinulle siitä, että me tarvitsemme ylä ja alamäkiä erottaaksemme ne oikeasti arvokkaat asiat ja hetket toisistaan. En edes yritä. En tänään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, kehittäminen, kehitys, jaksaminen |
Kate-eurot tehdään siellä, missä asiakas haluaa ostaa!Perjantai 3.1.2014 - Juha Ahola Kaverini oli mennyt tänään ostamaan uusia renkaita autoonsa. Hän meni ensin rengasliikkeeseen A, jossa sai käveleskellä omin nokkine ympäri liikettä ilman katsekontaktia, tervehtimisistä tai muutakaan kontaktia ko. liikkeen henkilökuntaan liki puolen tunnin ajan, kunnes turhautui kiireisen näköisenä pyörivien työntekijöiden palveluhaluttomuuteen. Vastapäisessä liikkeessä B yksi henkilökunnasta tuli palvelemaan jo heti pihalla kaverini avatessa auton oven ja noustessa ulos. Palvelu oli erinomaista ja kuinka ollakaan kaverini maksoi samanlaisista renkaista mielellään 100 euroa enemmän kuin vastapäisessä paikassa, jossa palvelu tökki pahan kerran. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö |
Pilottihankkeet myyntitoiminnan kehittämisen apunaMaanantai 30.12.2013 - Heikki Luoma Mitä on myynnin pilotointi?Pilotointi tarkoittaa kokeilua, testiä ja harjoitusta. Kun amerikkalaiset tv-sarjojen tuottajat keksivät uuden tv-sarjaidean he tekevät ensiksi pilottijakson, jonka tuloksia he arvioivat ja jos tulokset näyttävät lupaavilta, he aloittavat sarjan tuotannon. B2b-myynnissä voi tehdä vastaavalla tavalla. Moni yritysohjelmistoja myyvä yritys pyrkii ensin myymään asiakkaalle pilotin eli ohjelmiston kokeilun, jonka avulla kerätään palautetta ohjelmiston toimivuudesta ja tarpeista jatkokehitykseen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: johtaminen, kokeilu, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, markkinointi, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutos, myynnin suunnittelu, myynti, pilotointi, pilotti, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta |
Trainers? Houselle 100 000 taalan vinkki, ettette jää jalkoihin!Perjantai 27.12.2013 - Juha Ahola Innovatiivisuus! Uusiutuminen. Prospektointi. Asiakasmahdollisuuksista käsin yrityksen johtaminen! Itsensä alentaminen asiakkaan edessä myyjän rooliin! Kerro tarina mahdollisimman monelle. Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää. Uusiutuminen edellyttää uusia tuttavuuksia, uusia ihmisiä. Tekeminen ja kokeilu, kokemuksellinen oppiminen. Vain kokemuksesta voi oppia ajattelemaan uudella tasolla. Trainers’ Housen leijonat eivät karjahtele, eivätkä näe metsää puilta tai puita metsässä? Yllä olevat poiminnat ovat johtajuusguru, yrittäjä, Jari Sarasvuon viimeaikaisista puheista poimittua. Olen kahlannut Sarasvuon kirjoja läpi, olen kuunnellut äänikirjoja ja lisäksi kevään radio-ohjelma-aineistoa, 21 jaksoa, olen ammentanut lukuisia kertoja per jakso läpi (latasin ne mp3:na puhelimeen ja juoksulenkeillä toimivat hyvänä kaverina). |
5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myynti ja markkinointi, sarasvuo, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Miten muuttua valvovasta myynnin johtajasta myyjiä tukevaksi myynnin johtajaksi?Maanantai 16.12.2013 - Heikki Luoma Moni myyntitoiminnassa myyjänä tai esimiehenä työskentelevä kokee johtamisen tehdyn työn valvonnaksi. Siihen on inhimillisiä syitä. Myyntijohtaja haluaa tietää onko myyjä tehnyt työnsä kunnolla ja myyjä raportoi esimiehelleen tekemisensä ja usein värittää sen myönteisellä näkökulmalla. Myynnin johto on valvoja ja myyjä on valvottava, mikä on vanhanaikaista vaikka osalliset usein pitävät valvontakeskeisyyttä luonnollisena ja normaalina. Valvova myynnin johto keskittyy kysymään myyjiltä menneitä tapahtumia. Miten monta asiakaskäyntiä myyjällä oli viime viikolla? Kuinka asiakastapaaminen meni? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johdon tuki, johtaja, johtajuus, luottamus, myyjien tuki, myynnin johtaminen, myyntijohto, suunnittelu, tukeva, valvonta |
Iske silloin, kun ostoikkuna on auki ja rauta kuumaaPerjantai 13.12.2013 - Juha Ahola Eräs työharjoittelupaikan hakija soitteli minulle tänään. Vaihdoin puhelimitse muutaman sanan ja pyysin laittamaan spekstit vielä kirjallisesti (=hakemuksen). Lupasin palata asiaan lähiaikoina, kun ensin kartoitan, löytyisikö tuttavayrittäjien parissa kyseistä työharjoittelijaa palvelevia työtehtäviä, resursseja myös perehdyttää ja halu saada työharjoittelija tiimiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti, asiakas, carpe diem, ihmissuhdetaidot, tartu hetkeen |
Tunnista omat vahvuutesiKeskiviikko 27.11.2013 - Pasi Rahikka Don Draper televisiosarja Mad Menistä on äärimmäisen hyvä pelastamaan pieleen menneitä kauppoja. Kun asiakas ei tykkää mainoskampanjastaan, tämä kuvitteellinen johtaja onnistuu kertomaan täydellisen tarinan, joka muuttaa asiakkaan mielen. Hänen tarinankerrontakykynsä on lahja, jollaista ei ole kenelläkään toisella tässä toimistossa. Tullaksesi menestyksekkääksi liiketoiminnan vetäjäksi määritä omat vahvuutesi ja taitosi ja pidä niistä huolta. Vahvuutesi ovat lopulta menestyksesi avaimia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, yrittäminen, vahvuudet, myynti |