Blogin arkisto

Mietitkö miten voisit johtaa myyntitiimiäsi parempiin tuloksiin? - Moniaivoinen ratkaisu voisi toimia sinullakin

Maanantai 24.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgPainaako ylempi johto päälle? Ovatko myyjät passiivisagressiivisia?

Olet jo miettinyt ratkaisua pääsi puhki ja alat tulla siihen tulokseen, ettei ratkaisua ole olemassa. Olet kokeillut erilaista, mutta mikään ei ole toiminut haluamallasi tavalla.

On syntynyt itse itseään ruokkiva negatiivinen kierre. Epäonnistuminen seuraa toistaan. Usko on mennyt. Tilanne näyttää pahalta. Voi olla, että tekee mieli luovuttaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus

Älä nöyryytä itseäsi asiakkaan silmissä - ehkä matematiikan oppitunnilla olisi kannattanut olla hereillä?

Perjantai 21.6.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko löytänyt postimerkkejä alle 10 eurolla 100 kappaletta? Minäpä löysin. =D Kävin taannoin läheisessä K-marketissa ja pyysin 100 kappaletta postimerkkejä. Kassööri etsi merkkejä tovin aikaa ja löydettyään laskeskeli laskukoneella summan sadalle merkille, joksi sai 7,50 euroa. Huomautin myyjälle ystävällisessä hengessä, ettei vaan tullut pilkkuvirhe? 75 euroa on eri asia kuin 7,5 euroa (postimerkkien hinta vuonna 2012 oli 75 senttiä/kpl, ei 7,5 senttiä/kpl). Halvalla olisivat lähteneet postimerkit. Myyjä oli siis laskimen kanssa aivot narikassa (perstuntumaa hinnasta ei ollut) tai yleisesti ottaen matemaattiset taidot olivat hänellä köykäiset.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, facebook-markkinointi, myynti, myynti ja markkinointi, myyntityö, osaaminen

Oletko myynnin turisti vai ammattilainen? Testaa itsesi

Torstai 20.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVastaa alla oleviin kysymyksiin. Kysymysten näkökulmana on selvittää sinulle itsellesi suhtaudutko myyntiin kuin turisti (olet myyjänä vain käymässä) vai kuten ammattilainen.

Vastaa kysymyksiin, laske vastausten määrät yhteen ja mieti kumpi mielestäsi olet?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, käyttäytyminen, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, motivaatio, motivointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntitesti, ratkaisumyynti, suunnittelu, tavoitteet, toteutus, uusasiakashankinta

Älä hylkää asiakasta

Torstai 13.6.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgCase closed, tämän kanssa ei tule kauppaa, yritetty on. Tuttu tilanne monille myyjille. Ostajan syyt kielteiseen päätökseen ovat moninaiset. Yleensä kuulet että tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle ei ole yrityksessä tarvetta lainkaan tai että niitä toimittaa jo hyväksi havaittu kumppani jota ei vaihdeta.

Ennen kun painat kyseisen asiakkaan kohdalla deleteä niin anna sille vielä vähän aikaa. Tilanne voi muuttua monistakin syistä.

Päättäjä asiakasyrityksessä vaihtuu ja uudella henkilöllä voi olla ihan toisenlainen näkemys teidän tarjontaa kohtaa.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, kielteinen vastaus, myyjä, myynti, ostaja, asiakas

Kill Your Darlings

Torstai 6.6.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgOma luomus on rakas, se on selvää, olipa sitten kyse lastentarvikkeista, ledvaloista tai pihavajoista.

Rakkaus "omaan lapseen" on erityisen vahvaa kun kyseessä on oma innovaatio, itse kehitetty ja valmistettu.  Mutta myös ihan palkkatyössä oleva myyjä usein ihastuu tuotteiden hienouksiin, mikä sinällään on hienoa. Aito usko myymiensä tuotteiden erinomaisuuteen näkyy vilpittömänä intona asiaa kohtaan. Intohimo saakin roihuta täysillä jos myyt tuotteesi suoraan kuluttajalle, sen sijaan jos tarjoat tuotteitasi jälleenmyyjälle tai muille yritysasiakkaille, niin tarvitset lukuja ja faktoja.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, myynti, ostaminen, jälleenmyyjä, ostopäätökseen vaikuttaminen

Opi puhumaan paremmin itsesi kanssa

Keskiviikko 5.6.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgMissä vaiheessa olet yksinpuheluissasi? Millä tavalla puhut itsellesi? Lyön vetoa, että et sanoisi puoliakaan niistä jutuista, joita sanot itsellesi, jollekin jota rakastat. Lyön lisäksi vetoa, että et sanoisi jäljelle jäävää toista puolta jollekin tuntemattomalle, jonka seurassa olisit kohtelias. Olenko oikeassa? Nimitteletkö itseäsi? Luultavasti.

Osa rohkeudestamme on sitä, että opimme tarkkailemaan sitä miten puhumme itsellemme. Uskon, että voimme venyä tällä sektorilla. Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi järjestää väjytys meidän sisällämme asuvalle idiootille ja antaisimme hänen saada ansionsa mukaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asenne, myynti, myyntityö, itsensä kehittäminen

Onko yrityksessäsi valmistautumishankkeita? - Muuta ne nopeiksi tuloshankkeiksi ja saat tuloksiakin!

Maanantai 3.6.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgYritys ostaa kalliin myynnin koulutuksen ja yrityksen johto odottaa koulutuksesta tuloksia vuoden kuluttua koulutuksen jälkeen. Kehitysjohtaja kertoo, että hän tilaa uuden koulutuksen edellisen koulutuksen jalkauttamiseen.

Tai yritys käynnistää avainasiakasmyynnin kehittämishankkeen, josta johto odottaa tuloksia aikaisintaan ensi vuonna.

On uusi strategia, mutta se ei toteudu. Mikään ei muutu päivittäisessä toiminnassa. On liiketoimintasuunnitelma, mutta sitä ei pystytä toteuttamaan.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, esimiestyö, jalkauttaminen, jalkautus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, kehityshanke, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus, tavoitteellisuus, tavoitteet, toteuttaminen, toteutus, tuloshanke

Ostamisen sietämätön vaikeus

Torstai 30.5.2013 - Maarit Balac

maaritbalac.jpgMyynti on vaikeaa ja työlästä… ainakin joskus. Onko ostaminen sitten sen helpompaa?

Myyjän näkökulmasta yleensä on.  Mutta koska olen tehnyt molempia, ostanut ja myynyt, niin uskallan väittää että ei se ostaminen ole niin helppoa ja yksikertaista miltä se saattaa, etenkin myyjän silmissä, näyttää. Nyt tarkoitan ostajilla niitä jotka tekevät sitä hommaa työkseen, ostavat tuotteita tai palveluita jälleenmyyntiin tai yrityksen käyttöön.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, myynti, myyntityö, ostaja, ostaminen

Miten vahvistan omaa asemaani lisäarvontuottajana

Keskiviikko 29.5.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgOlen arvon luoja. Olen olemassa asiakkaitani varten ja saan yritykseni kukoistamaan. Minut kannattaa palkata, koska osaan luoda välitöntä arvoa ja kehitän itseäni uupumattomasti, jonka ansiosta voin luoda yhä enemmän arvoa tulevaisuudessa.

Olen positiivisen muutoksen airut, joka tuottaa hyviä tuloksia kaikessa mihin ryhdyn, mihin aikaani ja energiaani käytän. Toimitan päättäväisesti tuloksia. Jatkan sinnikkäästi senkin jälkeen kun muut väsyvät ja jättävät hommat kesken.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asiakas

Parhaina pidetyt myynnin esimiehet valmentavat myyjiään myymään paremmin

Maanantai 20.5.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTutkimusten mukaan esimiehen myyjille antama henkilökohtainen valmennus on vaikuttavin keino nostaa myynnin tuloksia.

Myönteiset vaikutukset eivät jää pelkästään numeroiden paranemiseen sillä valmennus nostaa myyjien tyytyväisyyttä. Hyvä valmentava esimies saa hyvät myyjät jäämään taloon. Huon saa lähtemään.

Se johtuu siitä, että myyjät arvostavat esimiestä, joka auttaa heitä saavuttamaan.

Myynnin esimiehen valmentaessa hän työskentelee myyjien kanssa jakaen osaamistaan, tietojaan, näkemyksiään ja kokemuksiaan. Tarkoitus on parantaa myyjien myynnillistä käytöstä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutos, myyjä, myyminen, myynnin suunnittelu, myynnin valmennus, myynnin valmentaminen, myyntivalmennus, toteutus, uusas

8 tapaa parantaa luotettavuuttasi

Keskiviikko 8.5.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgMyyjät pyytävät usein David Horsageria (The Trust Edge) opettamaan tuoreimpia temppuja kauppojen klousaamiselle. Hän vastaa tähän yhtä useasti sanomalla "Jos tiedät miten sinusta tulee luotettava et tarvitse mitään tekniikoita. Et tarvitse hissipuheita. Etkä mitään muutakaan. Kikkailusta ei ole mitään hyötyä nykypäivänä, eikä siitä ole ollut hyötyä koskaan aiemminkaan."

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pasi Rahikka, itsensä kehittäminen, asenne, myyjä, myynti

Kaikki olivat innoissaan mutta sitten Pekka kysyi - mitä seuraavaksi? ja väki hiljeni

Maanantai 6.5.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKukaan ei ollut ehtinyt ajatella miten innostus viedään käytäntöön.

Pekan kysymys herätti jokaisen miettimään eivätkä vastaukset olleet aivan itsestään selviä.

Olet luultavasti itsekin ollut tilanteessa, jossa esitetty idea on saanut innostuneen vastaanoton. Olet saattanut olla myyjänä ja asiakas on innostunut siitä mitä olet hänelle esittänyt. Kuitenkin kun aikaa kuluu päiviä tai viikkoja olet huomannut, ettei mitään edistystä ole tapahtunut. Alun innostus on vain hävinnyt.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, innostaminen, innostus, johtajuus, johtaminen, kannustaminen, kannustus, muutoksen toteutus, muutos, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynti, strategian jalkautus, toteutus

Suharimyyjä saikkaa eikä myynnin vaiheiden ymmärtämisestä ole tietoakaan!

Perjantai 26.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko sinäkin kohdannut myyntitilanteita ostajan roolissa törmäten joihinkin seuraavista?

  • Aikataulu venyy (tai alunperinkään ei ole sovittu, kauanko tapaaminen kestää)
  • Ice breakin jälkeen myyjä siirtyy suoraan myytävän tuotteen/palvelun monotoniseen esittelyyn
  • Myyntitilanne menee lämpimikseen puhumiseksi niitä näitä
  • Sinä ostajana klousaat tilanteen, miten tästä edetään
  • Myyjällä menee sormi suuhun, jos esität kysymyksiä
  • Myyjä ei jaksa ollenkaan kiinnostua sinusta/yrityksestäsi
  • Myyjän kiinnostuminen sinusta/yrityksestäsi on läpinäkyvää ja vain oman tuotteen/palvelun vinkkelistä huomioivaa
  • Myyjä esittelee tuotteen/palvelu, muttei missään vaiheessa pyytä kauppaa tai esitä ratkaisua (odotteleeko hän, että asiakas ottaa ohjat käsiin?)
  • Myyjä on klousaamassa kauppaa niin nopeasti, että vasta sen jälkeen esität hänelle lukuisan määrän kysymyksiä

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, huippumyyjä, myyminen, myynti, markkinointi, myyntityö

Osaatko laskea myyntikatteen? Katelaskennan alkeet for dummies!

Perjantai 12.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLuin vastikään erään blogikirjoituksen, jossa oli nk. hienoja laskelmia mainostamiseen liittyvistä konversioista ym. Keskeisessä asemassa artikkelia oli kate. Mutta kuinka ollakaan ostohinnaltaan 100 euron tuotteen katteeksi oli määritelty esimerkkiin 130 euroa ja kate oli (muka) tällöin 30 euroa (mikä ei ole totta!).

Väitän, että moni yrittäjä ei osaa tehdä yksinkertaisia katelaskelmia. Juuri äsken kerrotun esimerkin kaltaisesti luullaan pers'tuntumalta, että tässäpä on hyvä kate, mutta esim. 130 eurolla myydyn tuotteen kate on vain noin 23% (30%:n sijaan). Tällaisilla laskentavirheillä on iso merkitys – puhumattakaan isommista volyymeistä.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntikate, yrittäminen, yritysjohtaminen

Miten sinun yrityksesi voi hyötyä Minin ja Kian menestyksestä

Keskiviikko 10.4.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgNyt sinun on ekaksi istuttava ennen kuin kerron sinulle mitä teetä juon tänään.

Tämä on Samovarin Apinan keräämää Oolongin Teräsrouvan Lohtua. Oikeasti en pysty edes kuvittelemaan mistä tämä on tehty. Kokonaisuus syntyy näistä käsin käärityistä “pötkylöistä”, kun en parempaakaan termiä keksi. Opin juuri (kantapään kautta), että VÄHEMMÄLLÄKIN pääsee TODELLA PITKÄLLE. Tämä on herkullista ja pehmeää. Entä mitä sinä juot?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asenne

Aristeletko pyytää suosituksia ja lausuntoja?

Maanantai 8.4.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEhkä tiedät – ehkä et – että asiakkaasi antama suositus on paras ja tehokkain keino saada uusia asiakkaita. Kuitenkaan suurin osa yrityksistä ei edes pyri hankkimaan suosituksia asiakkailtaan.

Miksi eivät?

Uskon että yleisin syy on se, että henkilöt joiden tehtävä olisi pyytää suosituksia, eivät halua pyytää.

Syy miksi he eivät pyydä on, että he tietävät, että asiakas pistää oman maineensa peliin, jos asiakas suosittelee myyjää. Asiakassuhdehan saattaa epäonnistua ja suosituksen saanut alkaa kantaa kaunaa suosittelijalle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakaslähtöinen, asiakaslähtöisyys, asiakaslausunto, asiakasreferenssi, asiakassuhde, asiakkaan suositus, markkinointi, myyminen, myynti

Yllätä asiakkaasi toimittamalla enemmän kuin lupasit! Kliseistä, mutta toimii?

Perjantai 5.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalasin kotiin työpäivän jälkeen. Kävin postilaatikosta nappaamassa kasan kirjeitä ja lehtiä. Hetkinen, mikäs tämä paketti on? Omalla nimelläni oli postipaketti, jonka sisällä oli jotain paksumpaa (kenties kirjanen tms.). Avasin paketin ja katsoin, että tämähän on Ajattele oikein – menesty –kirja, jonka on kirjoittanut Napoleon Hill. Kirjan välissä oli luottokortin näköinen pääsylippu Varapuun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. Pakko myöntää, että isolla miehellä nousi hymy korviin, YEAH! Positiivinen yllätys!

Hoksasin toki nopeasti, kuka oli lähettäjänä ja mistä syystä, mutta paketissa oli enemmän kuin mitä 'piti' olla. Voitin joulukuussa Varapuun Facebook-sivuilla joulukalenterista kuvan julkaisukilpailusta lipun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myyntityö, palvelu, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 5 - Myyntityö

Torstai 4.4.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Rasmus Nyberg toimii myyntivalmentajana markkinointiviestintäyhtiö Zeelandissa. Hän ohjeistaa yrittäjiä keskittymään aluksi ennenkaikkea myyntiin.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, myynti

Puhe tuntemattomalle myyjälle

Maanantai 25.3.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMyyjä parka. Yrität saada asiakkaan ostamaan ja saat useammin turpaasi kuin onnistut kauppojen saamisessa. Kuitenkin jatkat vaan lannistumatta.

Ei ole toista ammattia, jossa saa henkisesti kuonoonsa yhtä paljon kuin sinä myyjänä saat.

Olet eri maata kuin muut. Nouset häviön jälkeen pystyyn, keräät voimat ja kohdistat matkasi kohti uutta mittelöä, jossa tappion todennäköisyys on suurempi kuin voiton. Muut eivät nousisi. He valittaisivat osakseen saamaansa kohtelua ja luovuttaisivat.

Olet lannistumaton taistelija. Et menetä itsetuntoasi ja toivoa tai tuhoudu tappioiden vuoksi.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, markkinointi, myyjä, myyminen, myynti

Helppoheikki, olet ärsyttävän tungetteleva! Keksi jotain fiksumpaa!

Perjantai 22.3.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Tuleppa ostamaan 4 purkkia, vain 10 euroa." "Tästä loppiaiseksi 4 purkkia 10 eurolla." Nämä huutelut voivat toimia kaupanteossa markettien aulassa, mutta minua ne eivät sytytä. Eilen koin tätä helppoheikki-tuputusmyyntiä osakseni eräässä oululaisessa kaupassa. Seurasin muutamien ohikulkeneiden asiakkaiden reaktioita näihin huuteluihin ja vaivautuneen ystävällisiä ei-kiitos-vastauksia havaitsin. Tärkeää on myös se, miten myyjä esittää viestinsä – ääni ja kehonkäyttö ovat keskeisessä roolissa.

Moni vaivautuu, osa turhautuu ja mitä ilmeisemmin osa jopa ostaa – muutoin tuskin helppoheikki-tyyliin ei kukaan myisikään. Isoon ääneen huomion herättäminen ja kailottaminen on sitä torimyyntiä, jota tapahtuu

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »