Blogin arkisto

Suomalaiset ymmärtävät, miksi mainontaa tarvitaan

09.06.2011

mainonta_neonvalo.jpgMainonta on suomalaisille paitsi positiivinen myös hyvin ymmärretty asia. Mainonnan Neuvottelukunnan juuri teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset tietävät, että mainonta tarjoaa tuotetietoja, on kyse sitten hintaviestinnästä tai tuotteen käyttövinkeistä. Myös mainonnan rooli sekä tiedonvälityksen edistäjänä että kulttuurin ja urheilun tukijana on suomalaisille selvä. Suomalaisten medialukutaito onkin tältä osin varsin hyvässä kunnossa.

Suomalaiset tietävät, miksi mainontaa tehdään

Myönteisimpiä asioita mainonnassa ovat suomalaisten mielestä viestit tuotteiden ja palvelujen hinnoista, tarjouksista ja tuotetiedoista. Uutuuksista kertominen mainonnassa on myös suomalaisten mielestä myönteistä.

Mainonnan rooli monipuolisemman mediakentän ylläpitäjänä on selvää useammalle kuin joka toiselle. Ilman mainosrahoitteisuutta mediakenttä ei olisikaan yhtä rikas kuin se tällä hetkellä on. Suomalaiset ovat tiedostaneet hyvin myös mainonnan työllistävän vaikutuksen sekä sen, että mainonta lisää kilpailua markkinoilla, mikä johtaa usein kuluttajan kannalta halvempiin hintoihin.

Mainonta on osa populaarikulttuuria

Suomalaisista lähes kaksi kolmesta pitää mainontaa osana populaarikulttuuria. Mainonta onkin ollut monen ilmiön yhtenä ilmentymänä tai alkuunpanijana.

– Mainontaa on jo pitkään totuttu pitämään viihteenä ja viihteen merkitys populaarikulttuurin osana kasvaa koko ajan. Myös taiteelliset näkökulmat ovat mainonnassa olleet aina tärkeitä, ja viime aikoina estetiikan merkitys on vielä lisääntynyt, sanoo Terhi-Anna Wilska, kulutustutkija ja sosiologian professori Jyväskylän yliopistossa.

Mainonta on suomalaisten mielestä paitsi osa kulttuuria myös tärkeä kulttuurin ja urheilun tukija mm. sponsorointina erilaisissa tilaisuuksissa. Suomalaiset mieltävät siis sponsoroinnin mainonnaksi ja kaupalliseksi viestinnäksi.

Yksinkertaisuus on mainonnassakin kaunista

Enemmän kuin joka toinen suomalainen kokee, että mainonta helpottaa heitä tuotevalintojen tekemisessä. Suomalaisiin vetoaa parhaiten yksinkertainen mainonta, joka tarjoaa tietoa. Liian kikkailevasta mainonnasta, jossa tuote jää mainosidean jalkoihin, ei pidetä. Suomalaisille on tärkeää, että mainos erottuu muista mainoksista myönteisesti.

Mainontaan suhtautuminen myönteistä

Suomalaisista 67 prosenttia pitää mainontaa myönteisenä asiana ja se on hyväksyttävää 63 prosentin mielestä. Taloudellisen taantuman aikaan myönteisesti suhtautuvien määrä on tavannut laskea, mutta suhtautuminen on tyypillisesti muuttunut myönteisemmäksi aina talouden nousun päästyä vauhtiin.

Joka kolmas suomalainen pitää mainontaa itselleen tarpeellisena ja luonnollisena osana elämäänsä ja joka viides kokee, että mainonta on tärkeä osa median sisältöä.

16.11.2011William Wolfram nuorten Timangi 2011 -yrittäjyyskilpailun voittoon
15.11.2011Tuote paranee, kun sitä kehitetään arkiympäristössä yhteistyössä asiakkaan kanssa
14.11.2011Aineeton pääoma - avain menestykseen
10.11.2011Kotityöpalveluille edunvalvonta
08.11.2011Nordic Business Forumin tiivistelmä ja palauteanalyysi
07.11.2011Lokakuussa ensirekisteröitiin 10 060 uutta henkilöautoa
03.11.2011Ohjelmistotuotteistaan tunnetut Solteq ja M-Files yhteistyöhön
02.11.2011Palveluinnovaatioiden tutkimukseen kansainvälistä osaamista
01.11.2011Laajakaistapalvelujen vertailu helpottuu
28.10.2011Keksintösäätiö keksijän rinnalla jo 40 vuotta
27.10.2011Verkkomainontaan panostettiin 102 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2011
26.10.2011Teollisuuden liikevaihto kasvoi touko-heinäkuussa 8 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna
24.10.2011Tietävätkö pomosi ja työkaverisi, kuinka hyviä ideoita sinulla onkaan?
21.10.2011Liqumin vedenlaadun mittausmenetelmä voitti Keski-Suomen Innosuomi-kilpailun
20.10.2011Yrittäjä Mika Anttonen on Vuoden Vastuullinen Johtaja 2011
19.10.2011Työmarkkinoiden toimivuutta selvitetään
17.10.2011Sähkölaitteiden tuunaus ei sovi maallikoille
14.10.2011Suomen viides Nenäpäivä-kampanja on käynnistynyt
12.10.2011Vähittäiskaupan myynti kasvoi elokuussa
12.10.2011Suomi kaivosalan ekotehokkuuden edelläkävijäksi
11.10.2011Nordic Business Forum perkasi yritysten vastuuta
10.10.2011Suomalainen musiikkipalvelu voitokkaana White Bully Award 2011 -kilpailussa
10.10.2011Maahanmuuttajien kotouttamisasiat työ- ja elinkeinoministeriölle
07.10.2011Neuvottelukunta hyvinvointialan kehittämisen tueksi
06.10.2011SKAL: Polttoaineveron korotus nostaa kuluttajahintoja
05.10.2011Työryhmä selvittämään työvoiman käyttötapojen muutoksia
04.10.2011Euroryhmä sopuun Kreikka-vakuuksista
03.10.2011Kodin sisustaminen, kunnostaminen, taide ja pienoisrautatiet kiinnostivat
30.09.2011Tutkimus: Turvetuotannon kasvihuonepäästöjä voidaan pienentää rajusti
28.09.2011TEM asetti kaksi työryhmää harmaan talouden torjumiseksi
26.09.2011Häkämies Intiaan vauhdittamaan innovaatio- ja yritysyhteistyötä
23.09.2011Suomalaiset päivittävät ammattitaitoaan omakustanteisesti
21.09.2011Fi-verkkotunnukset entistä turvallisempia - palvelu uudistettu
20.09.2011Majoitus- ja ravitsemistoiminnan kannattavuus parani vuonna 2010
16.09.2011Sinituote on Vuoden Brändinrakentaja
16.09.2011Kansainvälisillä Alihankinta-messuilla yli 15 700 kävijää
15.09.2011Mainosmuseo kokosi nostalgisia mainoksia iPadiin ja nettiin
15.09.2011Polttokennoautot ovat sarjatuotannossa vuonna 2015
14.09.2011Vuoden Päähankkija ja vuoden Alihankkija palkittiin Alihankinta-messuilla Tampereella
12.09.2011Uudenlainen ohjelma kotoutumisen tehostamiseksi vireille
07.09.2011Tulimyrskyssä on mahdollista törmätä uuteen liiketuttavuuteen!
05.09.2011Esa Härmälä: Metsäteollisuus tarvitsee uusinvestointeja
02.09.2011TE-toimistoissa panostetaan verkkoasiointiin
01.09.2011Ministeri Gustafsson: Suomi haluaa olla tieteen eturintamassa
31.08.2011Pätevien kuorma-autonkuljettajien pula kärjistymässä 2014
29.08.2011Kansainvälisen aikuistutkimuksen (PIAAC) tiedonkeruu käynnistyy
26.08.2011Vähittäiskaupan myynti kasvoi heinäkuussa
25.08.2011SMKJ: Niinistön kilometrikorvauspuheet heiluttavat vakautusvenettä
24.08.2011Millainen lamppu vanhan tilalle? - Tuttu 60 W katoaa kaupoista syyskuussa
23.08.2011Työministeri Ihalainen: Työttömyyden laskun hidastuminen vaatii lisätoimia
23.08.2011Työryhmä laatii ohjelman Itä- ja Pohjois-Suomen kehittämiseksi
22.08.2011Jyväskyläläisyritys nappasi 150 000 dollarin voiton kansainvälisestä ohjelmistokehityskilpailusta
18.08.2011Erikoishaastattelussa Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck
16.08.2011Alihankinta 2011 on mahdollisuus kansainvälistyä ja verkostoitua
15.08.2011Työelämän muutoksista vaihtelevia tutkimustuloksia
12.08.2011Uusi kilpailulaki voimaan 1.11.2011
11.08.2011Vähittäiskaupan myynti kasvoi kesäkuussa
10.08.2011Kansainvälisty lähellä
09.08.2011Euroopan kovatasoisin kuljetusalan suurtapahtuma Power Truck Show 2011
04.08.2011Henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat heinäkuussa
01.08.2011Työttömyys väheni kesäkuussa
15.07.2011Vuokratyövoiman käytöllä hallitaan kysynnän vaihteluita
13.07.2011Tekes vastaa matkapuhelinalan rakennemuutokseen
11.07.2011Suomi ylittämässä selvästi energiansäästötavoitteensa vuodelle 2016
08.07.2011Matkailuhankkeille myönnetty yli 245 miljoonaa tukea vuosina 2007-2010
06.07.2011SKAL vaatii liikenneturvallisuuskoulutuksen lisäämistä peruskouluissa
04.07.2011Vaaralliset kaasulaitteet pois kesämökeiltä
01.07.2011Tekes vie muotoilun pk-yrityksiin
30.06.2011Kesällä koruhuijarit ilmestyvät taas kaduille
29.06.2011Tekes rahoittaa ihmisen varaosia 10 miljoonalla eurolla
28.06.2011Mobiilivarmenne uusi vaihtoehto vahvaan sähköiseen tunnistamiseen
27.06.2011Työllisyyslisäbudjetilla taklataan nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden kasvua
23.06.2011Älykkäät sähköverkot muuttavat asumista ja liikennettä
23.06.2011Nuorisotyöttömyys laskenut vuoden ajan
20.06.2011Kuorma-autoliikenteen kustannukset nousivat vuodessa 5,8 prosenttia
17.06.2011EU-tuet vahvistavat Etelä-Suomen kilpailukykyä ja innovaatiotoimintaa
16.06.2011Open Way ravasi Yrittäjälinja-lähdön voittoon
16.06.2011Lenkkipolkukin on nyt Facebookissa
15.06.2011Yritysten vientituloihin tavoitellaan Keski-Suomessa miljardin euron kasvua
14.06.2011Timangi 2011 -kilpailu etsii rohkeita ja luovia nuoria yrittäjiä
13.06.2011Energiapuuska-kilpailussa palkittiin kolme korkeatasoista ideaa
10.06.2011Vihreä kasvu edellyttää uudistumista
09.06.2011Suomalaiset ymmärtävät, miksi mainontaa tarvitaan
08.06.2011Uusien autojen rekisteröinti kasvoi tammi-toukokuussa
07.06.2011Palvelusetelin laajempi käyttö tehostaisi julkisia palveluita
06.06.2011Jaa kokemuksesi Euroopan kansalaisena, kuluttajana tai yrittäjänä
03.06.2011Ennuste: työllisyys kohenee, rakennetyöttömyys jarruna
01.06.2011Puolustusvoimat ja SKAL vahvistavat yhteistyötään kuljettajakoulutuksessa
01.06.2011Uudistunut Yritys-Suomi -verkkopalvelu kokoaa yrityspalvelut yhteen osoitteeseen
31.05.2011Konkurssien määrä kasvoi tammi-huhtikuussa 2011
31.05.2011Maailman tupakaton päivä: Tupakkasopimus velvoittaa savuttomuuteen
27.05.2011Logistiikka 2011 -messut kokoaa alan keskeiset toimijat yhteen
25.05.2011Puhelinnumeron siirtoon lisää joustavuutta
24.05.2011Talvivaaran kaivos lisää talouskasvua myös Kainuun ulkopuolella
23.05.2011Tekes käynnistää Green Mining -ohjelman
20.05.2011Yrittäjille kehitetään sijaispalvelujärjestelmää
17.05.2011Työ- ja elinkeinoministeriö kannustaa jälleen 55 vuotta täyttäviä yrittäjiä
16.05.2011Uusi verkkopalvelu tarjoaa apua pk-yritysten vastuulliseen toimintaan
13.05.2011Vähittäiskaupan myynti kasvoi maaliskuussa 3,9 prosenttia
12.05.2011Karttasovellus päihitti vihaiset linnut

Näytä lisää »