Suomalaiset ymmärtävät, miksi mainontaa tarvitaan09.06.2011 Mainonta on suomalaisille paitsi positiivinen myös hyvin ymmärretty asia. Mainonnan Neuvottelukunnan juuri teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset tietävät, että mainonta tarjoaa tuotetietoja, on kyse sitten hintaviestinnästä tai tuotteen käyttövinkeistä. Myös mainonnan rooli sekä tiedonvälityksen edistäjänä että kulttuurin ja urheilun tukijana on suomalaisille selvä. Suomalaisten medialukutaito onkin tältä osin varsin hyvässä kunnossa. Suomalaiset tietävät, miksi mainontaa tehdäänMyönteisimpiä asioita mainonnassa ovat suomalaisten mielestä viestit tuotteiden ja palvelujen hinnoista, tarjouksista ja tuotetiedoista. Uutuuksista kertominen mainonnassa on myös suomalaisten mielestä myönteistä. Mainonnan rooli monipuolisemman mediakentän ylläpitäjänä on selvää useammalle kuin joka toiselle. Ilman mainosrahoitteisuutta mediakenttä ei olisikaan yhtä rikas kuin se tällä hetkellä on. Suomalaiset ovat tiedostaneet hyvin myös mainonnan työllistävän vaikutuksen sekä sen, että mainonta lisää kilpailua markkinoilla, mikä johtaa usein kuluttajan kannalta halvempiin hintoihin. Mainonta on osa populaarikulttuuriaSuomalaisista lähes kaksi kolmesta pitää mainontaa osana populaarikulttuuria. Mainonta onkin ollut monen ilmiön yhtenä ilmentymänä tai alkuunpanijana. – Mainontaa on jo pitkään totuttu pitämään viihteenä ja viihteen merkitys populaarikulttuurin osana kasvaa koko ajan. Myös taiteelliset näkökulmat ovat mainonnassa olleet aina tärkeitä, ja viime aikoina estetiikan merkitys on vielä lisääntynyt, sanoo Terhi-Anna Wilska, kulutustutkija ja sosiologian professori Jyväskylän yliopistossa. Mainonta on suomalaisten mielestä paitsi osa kulttuuria myös tärkeä kulttuurin ja urheilun tukija mm. sponsorointina erilaisissa tilaisuuksissa. Suomalaiset mieltävät siis sponsoroinnin mainonnaksi ja kaupalliseksi viestinnäksi. Yksinkertaisuus on mainonnassakin kaunistaEnemmän kuin joka toinen suomalainen kokee, että mainonta helpottaa heitä tuotevalintojen tekemisessä. Suomalaisiin vetoaa parhaiten yksinkertainen mainonta, joka tarjoaa tietoa. Liian kikkailevasta mainonnasta, jossa tuote jää mainosidean jalkoihin, ei pidetä. Suomalaisille on tärkeää, että mainos erottuu muista mainoksista myönteisesti. Mainontaan suhtautuminen myönteistäSuomalaisista 67 prosenttia pitää mainontaa myönteisenä asiana ja se on hyväksyttävää 63 prosentin mielestä. Taloudellisen taantuman aikaan myönteisesti suhtautuvien määrä on tavannut laskea, mutta suhtautuminen on tyypillisesti muuttunut myönteisemmäksi aina talouden nousun päästyä vauhtiin. Joka kolmas suomalainen pitää mainontaa itselleen tarpeellisena ja luonnollisena osana elämäänsä ja joka viides kokee, että mainonta on tärkeä osa median sisältöä. |