Tuote paranee, kun sitä kehitetään arkiympäristössä yhteistyössä asiakkaan kanssa15.11.2011 Mitä paremmin yritys tuntee tuotteidensa loppukäyttäjät, sitä paremmin se yleensä menestyy. Ongelmana on usein, että yritykset ja kuluttajat eivät kohtaa. Tieto käyttäjien haluista ja tarpeista ei kulkeudu yrityksille asti. Tällaista tilannetta varten on vuosien mittaan kehitetty erilaisia tutkimus- ja testausmenetelmiä, joista lähimmäksi arjen käyttötilannetta pääsevät niin sanotut Living Lab -kehittämisympäristöt ja -toimintamallit. Suomessa näitä "eläviä laboratorioita" on jo useita kymmeniä. Niiden avulla on kehitetty muun muassa terveydenhuollon tuotteita, matkailupalveluita ja liikenteen näyttötauluja. Parhaimmillaan Living Labien hyödyntäminen nopeuttaa yritysten tuotekehitystä huomattavasti. Yritykset eivät kuitenkaan vielä tunne toimintamallin tarjoamia mahdollisuuksia. Sen avulla kehitettyjä tuotteita on myös vielä niukalti. Työ- ja elinkeinoministeriö ja Tekes käynnistävät hankkeen, jonka tarkoituksena on vahvistaa maamme Living Lab -ympäristöjen toimintaa, verkostoitumista ja erityisesti yhteistyötä yritysten kanssa. Tavoitteena on parantaa toiminnan houkuttelevuutta sekä käynnistää uutta tuote- ja palvelukehitystyötä. Hanke on kolmivuotinen ja sen toteuttaa espoolaisyritys Kasvutehdas KATE. Lisätietoa Tekesin, TEMin, VTT:n ja Kuluttajatutkimuskeskuksen käyttäjälähtöisiä innovaatioita käsittelevältä sivustolta www.udi.fi Lähde: TEKES
|