SKAL: Maantiekuljetusten kotimaista kilpailukykyä vahvistettava10.02.2011 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii liikennepolitiikassa maantiekuljetusten aseman tunnustamista johtavana kansallisena kuljetusmuotona. Maanteiden tavaraliikenne palvelee kauppaa ja teollisuutta tavalla, johon rautatiet eivät kykene. Maantiekuljetusten kotimaisuusaste on säilytettävä korkeana, jottei työllisyyskehitys vaarannu ja kansallinen huoltovarmuus heikkene. Päätöksenteossa maantiekuljetuksia tulee kohdella painoarvonsa mukaisesti ja suosia liikenneväyliin varattujen määrärahojen jakamisessa tiestöä rataverkkoa enemmän. Maantiekuljetusten kustannuksia ei tule kiristää verotuksella tai esimerkiksi ruuhkamaksuilla. SKAL esittää, että tulevalla hallituskaudella otetaan käyttöön tiemaksujärjestelmä, jonka avulla myös ulkomainen kalusto velvoitetaan maksamaan tieverkon käytöstä. Tieinfran rahoitus on varmistettava korvamerkitsemällä maantieliikenteestä kerättävät maksut teiden ylläpitoon ja rakentamiseen. Harmaan talouden kitkemiseen tulee panostaa ja tehostaa valvontaa, jotta laillinen ja kannattava kuljetusyrittäjyys saa elintilaa. Samalla karsiutuu Suomeen pesiytynyt laiton kabotaasiliikenne. |