Myyntialan palkat nousivat hyvin11.02.2011 Myyntialalla myös nainen tienaa loistavasti; viisi prosenttia heistä ansaitsee yli 5 400 euroa kuukaudessa, mikä vastaa hyvin pk-yrityksen johtajan palkkaa. Noin 94 prosentilla työn kuvaan kuuluu asiakkaiden tapaamisia. Tyypillinen myynnin ammattilainen ajaa työssään yli 30 000 km työajoja vuodessa ja neljännes yli 40 000 km. Lähes puolella on allaan vuoden 2008 tai uudempaa vuosimallia oleva auto, jonka mediaanihinta Myyntiala vetää hyvinSMKJ:n työpaikkatutkimuksen mukaan kasvun kiihtyessä myyntiala vetää hyvin. Syvimmän laman aikaan monissa maakunnissa työpaikkoja löytyi juuri myyntialalta. Ongelmana on vain se, ettei alalle kouluteta riittävästi nuoria. - B-to-B-myynnin ammattilaisista jopa neljännes poistuu työmarkkinoilta seuraavan kymmenen vuoden aikana. Yksi myynnin ammattilainen työllistää tyypillisesti omalla työllään 5–15 muuta henkilöä. Jos alalle ei saada nuoria, työpaikkoja menetetään eläköitymisen vuoksi kymmeniä tuhansia, muistuttaa SMKJ:n puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen. Kaikkiaan akavalaisessa SMKJ:ssa on lähes 27 000 jäsentä. Tutkimusfaktoja SMKJ:laisista myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista: - Työsuhteisista jäsenistä 23% on naisia ja 77% miehiä. - SMKJ:n jäsenistä 63 prosenttia on päälliköitä ja johtajia, 30 prosenttia on edustajia tai toimisto- ja tukkumyyjiä ja loput toimivat ostajina tai vientimyyjinä, markkinoinnin tehtävissä sekä sihteereinä ja assistentteina. - Jäsenistä työskentelee teollisuudessa 40 prosenttia, tukkukaupassa 25, palvelualalla 21 ja vähittäiskaupassa 14 prosenttia. Jäsenistä lähes 1 700 on itsenäisiä myynnin yrittäjiä. - Jäsenten suurin asiakasryhmä on teollisuus (30%), toiseksi suurin on vähittäiskauppa (24%), kolmanneksi yksityinen kuluttaja (16%), neljänneksi tärkein on julkinen sektori (13%), viidenneksi tärkein on palveluala (8%) ja kuudenneksi tärkein asiakasryhmä on tukkukappa (9%). - Keskimääräinen viikkotyöaika 40 tuntia. Asiakastapaamiset ovat 96 prosentilla myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista osa työn kuvaa. - Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen liikkuu paljon autolla, sillä ajokilometrejä kertyy työssään ajavilla vuodessa 43 000. Niistä 30 000 km on työajoa ja 13 000 omia ajoja. Neljännes työssä ajavista ajaa vuositasolla työajoa yli 40 000 km tai enemmän. Lähes kaksi kolmannesta ajaa omalla autolla ja 52 prosentilla on allaan farmarimalli. - Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ajaa uudella tai uudenkarhealla autolla. Lähes puolella automalli on vuodelta 2008 tai uudempi. Auton mediaanihinta on 36 600 euroa ja joka kymmenennellä yli 59 000 euroa. |