Verkkokauppa kasvoi loppuvuonna 1,5 kertaa vähittäiskauppaa nopeammin22.02.2011 Suomalainen verkkokauppa kasvaa vähittäiskauppaa selvästi nopeammin, käy ilmi Suomen johtavan verkkokauppojen maksutapatarjoajan Suomen Verkkomaksut Oy:n tuoreesta verkkomaksutilastosta. Verkkokauppa kasvoi loka-joulukuussa 2010 myynnin arvoltaan 7,9 prosenttia edellisen vuoden samaan ajankohtaan verrattuna. Tilastokeskuksen tuoreen 11.2. julkaistun tilaston mukaan vähittäiskauppa kasvoi samaan aikaan viisi prosenttia. Palkansaajien ostovoima Suomessa kasvaa kuluvana vuonna 1,3 prosenttia. Pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista kuluttajista ilmoitti verkko-ostamiseen käyttämänsä rahamäärän kasvavan tai vähintään pysyvän samana myös vuonna 2011. Ruotsin kruunu on vahvistunut euroon nähden, mikä voi kasvattaa ruotsalaisten kuluttajien kiinnostusta suomalaisia verkkokauppoja kohtaan. Erityisen kilpailukykyisiä Ruotsiin ovat Suomessa tehtyjä tuotteita myyvät verkkokaupat. Vuonna 2010 jo joka kuudes yli kymmenen hengen pk-yritys ilmoitti myyvänsä tuotteitaan ja palvelujaan myös verkossa. Internet-kauppiaiden määrä on kasvanut kahdessa vuodessa 50 prosenttia. Verkkokaupankäynnin arvo Suomessa on määritelmästä riippuen 4-10 miljardia euroa. Tiedot käyvät ilmi Suomen johtavan verkkokauppojen maksutapatarjoajan Verkkomaksut Oy:n kokoamista suomalaisen verkkokaupan tilastoaineistoista. |