Yritysten verkkokäytännöt eivät vastaa ihmisten odotuksiin03.05.2011 Sosiaalinen media ymmärretään yrityksissä usein sangen kapealla tavalla ja pelkkinä nopeina pikavoittoina. Käyttäjät eivät kuitenkaan sitoudu arvontoja tai yksittäisiä tykkään -nappulan painalluksia hakeviin yrityksiin vaan kokevat tällaisen toiminnan usein pinnalliseksi. Tuoreen Verkon sisällöt -tutkimuksen mukaan peräti 55 prosenttia vastaajista ei esimerkiksi muistanut, minkä yrityksen järjestämään kilpailuun he ovat viimeksi osallistuneet. Kampanjoiden sijaan yrityksiltä toivotaan enemmän asiantuntijatietoa ja palvelua. Kahdeksan kymmenestä vastaajasta kertoo etsivänsä verkosta tuotetietoja ja yli puolet hakee ostomahdollisuuksia. Verkosta onkin tullut erittäin potentiaalinen myynti- ja asiakaspalvelukanava. Myös Facebook-sivuston merkitys yritysten ja asiakkaan välisessä suorassa kommunikoinnissa on tutkimustulosten mukaan vielä merkityksetön. Vain 1 % kommunikoisi yrityksen kanssa mieluiten Facebook-sivuston välityksellä. Taloustutkimuksen uusi julkaisu on laajamittaisin tähän asti tehty verkkokäyttäytymistä ja verkkosisältöjen kulutusta käsittelevä tutkimus, joka paneutuu ensimmäistä kertaa tarkemmin verkkosisältöjen kuluttamisen tutkimiseen. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa, millaisia sisältöjä ihmiset hakevat verkosta, mitä yritysten verkkoviestinnältä odotetaan ja mikä on sosiaalisen median rooli kuluttajien ja yritysten välillä. Sisältöjen kuluttamista on eroteltu tutkimuksessa niin sisältöaiheiden ja esitystapojen kuin julkaisukanavienkin mukaan. Tutkimus on tehty yhteistyössä sisältötoimisto Vapa Median kanssa. Lähde: Taloustutkimus
|